Ellinors blogg

Vandring i Tiveden

ResorSkapad av Ellinor Bremsjö mån, juni 20, 2016 21:15
Årets första vandringsresa är avklarad och den utspelade sig i Tiveden, både i och utanför nationalparken. Min vän hade tre holländska tjejer på besök och eftersom Nederländerna till stor del saknar skog och natur som vi har här i Sverige så planerades därför en vandring. Vi var totalt sju personer och så Troja såklart. Terrängen är varierande och stundtals svår för både människor och hund men på det stora hela gick allt bra även för de lite mer ovana vandrarna. Vår första etapp gick mellan Stenkällegården och Kölnavattnets vindskydd längs bergslagsleden. Fin natur och ganska folktomt, vilket jag tycker är ett stort plus. Vinskyddet var top notch! Jag har nog aldrig bott så lyxigt i vindskydd tidigare. Själva vindskyddet låg på en liten höjd i skydd av skog men bara 20 meter nedanför låg en tjärn med liten brygga och en extra eldplats med sittplatser. Vid vindskyddet fanns även ett utedass och vedbod med yxa och såg att låna för att såga och klyva stockarna som låg i boden. Vi grillade korv och lyxade till det med mashmallows till efterrätt. Den största nackdelen med resan var alla envetna knott som konstant attackerade en. De stod emot alla myggmedel, varm eld och rök. Inget bet på dem, men de bet desto mer på oss. Troja blev alldeles svullen kring ögonen så hon fick på sig en t-shirt som sprayades med myggmedel i hopp om att det skulle hjälpa lite i alla fall. Andra etappen tog oss genom nationalparken förbi bland annat Stenkälla och sedan vidare mot Vitsand. Eftersom man inte får tälta i nationalparker så tog vi oss strax utanför parken någon kilometer från Vitsand där vi kunde slå upp tälten. Det var ett perfekt ställe att campa på och det fanns redan en eldstad där. Jag älskar verkligen hur trött Troja blir av att vandra. Det är oerhört svårt att trötta ut henne annars. Långpromenader, agilitytävlingar eller hård miljöträning räcker inte för att få henne att slockna så snabbt som vandring gör. Hon bar sin egen mat i klövjeväska och gick kopplad överallt. När vi slog läger gick hon lös och höll sig fint vid oss. Sista dagen satte jag på henne gummiskor och nu i efterhand inser jag att jag skulle ha gjort det redan första dagen för att undvika att trampdynorna slits. Det var mest skogsstig vi gick på men de klippor som fanns var vassa så sista dagen ville hon inte gå mer (tills skorna kom på).

• Kommentarer(1)//ellinor.bremsjo.se/#post714

Familjen kommer först. Om man inte räknar med hunden förstås!

ResorSkapad av Ellinor Bremsjö mån, december 22, 2014 14:59
Efter flera timmar i en trång liten bil tillsammans med tre kompisar och tre hundar så landade jag hemma hos mamma och pappa i Göteborg. Alla kom flygande till hallen... för att hälsa på Troja. Efter flera minuters gosande och pussande på henne så verkade de komma på att jag också stod där i hallen och väntade på att få en kram. Syrrans kille kom mitt i allt och han fick till och med ett "hej" innan mig. Brorsan hälsade inte ens på mig. Han lyckades slita sig från dataspelandet tillräkligt länge för att hälsa på Troja men sprang upp igen innan jag hann säga hej. Jag har alltså blivit nerpetad några steg på familjelistan :/
#hundliv

• Kommentarer(0)//ellinor.bremsjo.se/#post654

Het helg

ResorSkapad av Ellinor Bremsjö mån, juli 07, 2014 21:03
Shit vilken värme vi har haft och kommer att ha i veckan. Det är till och med så att jag tycker att det är för varmt. Min helg har varit riktigt härlig trots att jag har varit lite förkyld.

I lördags började förkylningen och det innebar att jag låg på soffan hela förmiddagen, men kände mig riktigt äcklig och rastlös framåt eftermiddagen. Det blev alltså en dusch, två alvedon och sen en tur in till stan. Det började i slottskogen med en promenad bland alla människor och djur. Till middag blev det snabbmat som jag tog med upp på ramberget och njöt av utsikten (medan jag kanske eventuellt råkade dela maten med en glad Troja). Kvällen avslutades sen på bästa sätt hos bästa kompisen med ett glas somrigt hallon-rabarbervin och mycket prat :)Söndag började också långsamt men slutade med en underbar tur till vättlefjäll där syrran och jag hyrde kanot och paddlade runt i surtesjön. Det var mycket folk ute och många verkade roade av den lilla hunden med flytväst i kanoten. Troja var jätteduktig och satt eller låg på kanotbotten. Vi stannade till och fikade på en liten ö och där lyckades Troja i jakt på ett näckrosblad trilla i vattnet. Smått panikslagen simmade hon runt och klättrade upp på land igen. Haha så fort jag vänder ryggen till lyckas hon alltid ramla i. Jag missar det alltid! På vägen tillbaka paddlade vi genom spegelblankt vatten och det varoerhört vackert och helt knäpptyst... bortsett från höga snarkningar från den lilla valpen :P Hon har i alla fall inga problm med att slappna av varsom :) Picknickmackor åt vi sen på utsiktsplaten i kvällssolen. Underbar helg!

• Kommentarer(0)//ellinor.bremsjo.se/#post532

Mysig midsommar i Molkom

ResorSkapad av Ellinor Bremsjö mån, juni 23, 2014 21:20
Jag fick en trevlig inbjudan att fira midsommar med mina klasskompisar i Molkom och jag tackade självklart ja :) Det var en lång resa upp, dels på grund av lite pauser och dels pågrund av lite felkörningar. Jag mötte upp A i Vårgårda så att vi kunde spara lite på miljön och plånboken genom att samåka. Troja fick äntligen träffa sin saknade vän Lystra och det blev ett kärt återseende med många pussar och mycket bus. För mig var det en härlig liten minisemester och precis vad jag behövde. Jag hade väldigt trevligt med Skarakompisarna. Vi åt gott, skrattade mycket och tog det lugnt. Midsommar firades med en tur till Karlstad och ett parkbesök där. Bra miljöträning för valparna :) Sen grillade vi jättemycket mat till middag och jag tror att alla blev lite för mätta.

På midsommardagen tog vi ut den lilla båten på en roddtur. Det var Trojas första riktiga båttur (hon har ju åkt kanot) och hon verkade gilla det. Jag hade såklart glömt flytvästen hemma men tänkte att hon nog ändå skulle hålla sig borta från vattnet så selen fick räcka... Ack vad fel jag hade! Bara 100 meter från bryggan sa det plask och en skräckslagen liten valp simmade brevid båten :/ haha det gör hon nog inte om! Eftersom hon var kopplad fick jag lätt upp henne. Bara några minuter senare sa det plask igen och denna gång var det Lystra som hoppade överbord. Haha vilka busar!En av valparna tyckte bättre om att bada än den andra :PPå vägen hem slocknade Troja tillsammans med Lotta i mitt knä.

Nu är det bara att vänt på nästa gång vi ses :)

• Kommentarer(0)//ellinor.bremsjo.se/#post517

Hemresa

ResorSkapad av Ellinor Bremsjö sön, april 13, 2014 21:38
Nu har vi påsklov! Kan ni tänka er? Påsklov när man läser på universitetet, det är ju helt galet lyxigt :D Jag tog i alla fall mitt pick & pack och passar på att hälsa på hemma hos mina föräldrar en vecka. Det ska bli så himla skönt att spendera lite tid hemma i Göteborg. Med mig i bilen fick jag även klasskompisen L och hennes hund Fenya. Den stackarn tyckte inte om att åka bil och hon mådde jättedåligt. Det är så tråkigt att se djur må så dåligt utan att kunna göra något åt det. Hon kräktes några gånger och var nog väldigt glad när vi var framme vid centralen där de istället skulle med ett tåg (som de mirakulöst hann med). Känner mig väldigt glad över att Troja inte har några problem med bilåkning. Hon låg och sov i Ls knä hela vägen :)Själv styrde jag bilen hemåt och nu slappar både jag och Troja framför TVn med The Hobbit på :)

• Kommentarer(0)//ellinor.bremsjo.se/#post434

Hornborgasjön

ResorSkapad av Ellinor Bremsjö lör, mars 29, 2014 13:46
Vi fick ihop en resa till hornborgasjön och det var verkligen den perfekta dagen att åka. Solen skiner, det är vindstilla och 18 200 tranor fanns på plats. För en valp var det mycket att ta in med alla människor, hundar och fåglar. Jag tyckte ändå att hon hanterade det väldigt bra. Till en början fick hon åka runt i väskan, men efter lite fika tog vi på kopplet (jag vågade inte ha henne lös som jag brukar) och promenerade runt lite. Valpar är verkligen som magneter för stora och små. Jag har aldrig tidigare introducerat henne för små barn, men som tur var så var barnen vi träffade väldigt lugna och gick med på att stanna en bit bort och låta henne komma till dem. Sen gav jag dem lite leverpastej att mata henne med och det slank ner snabbt :) Till slut var hon så trött att hon somnade i väskan. Jag är verkligen en stolt matte som har en så duktig valp!

• Kommentarer(0)//ellinor.bremsjo.se/#post410

Umeå

ResorSkapad av Ellinor Bremsjö mån, mars 17, 2014 08:33
Jag känner att jag på något sätt får sammanfatta min helg uppe i norr här. Jag har hälsat på min syrra Bea som pluggar dietistprogrammet på Umeå Univeristet. Jag hade aldrig tidigare varit i Umeå, det är så sällan man råkar ha vägarna förbi, så jag passade på nu.
Umeå en jättefin stad och tydligen kulturhuvudstaden 2014. På fredagkväll när jag kom gjorde vi inget annat än att prata och äta glass. Jag var helt slut efter att ha rest i 10 timmar. Prata däremot hade jag enegi till ;)
Lördag började med att vi gick ner på stan och shoppade, fikade och jag blev guidad runt lite. Kvällen började med superdupergod middag: pulled pork och cole slaw i pita med sallad och BBQ-sås. Sen gick vi över till Beas klasskompis för att börja tentafesten som sedan slutade på utestället Rex. Det blev en lång och rolig dag!
Söndag vaknade vi båda innan åtta så jag han fira Bea, packa och plocka undan innan några av Beas kompisar kom över på pannkaksbrunch. Efter brunchen hade jag inte mycket mer tid kvar i Umeå så det spenderades på flygplatsen.

• Kommentarer(0)//ellinor.bremsjo.se/#post384

Framme

ResorSkapad av Ellinor Bremsjö lör, mars 15, 2014 08:47
Efter en lååång väntan på flygplatsen (som för övrigt var väldigt tråkig) fick vi gå ombord planet. Tyvärr hade då en liten varningslampa börjat lysa framme i cockpit så vi fick rulla tillbaka till gaten så att det fixades. Det gjorde oss ca 15 minuter sena, men det överlevde jag.
Det var jätteskönt att äntligen komma fram till Bea i Umeå. Hon bor i ett jättemysigt rum med egen toa och hall hos en äldre dam. Efter mycket prat och skratt somnade jag utmattad och glad :)